tisdag 23 februari 2010

Vårväder !

Gomorron!
Blir såå himla lycklig nu för tiden då ja vaknar och det är varmt ute. Även om inte solen är framme eller om de är mulet å så. . som det är lite idag.. så visar termometern +13 ! Är de inte otroligt!? WoW!

Har precis ätit en supergod frukost. Mitt hembakade bröd och sen tunnbröd som min farfar har gjort som mamma och pappa hade med sig hit då dom hälsade på förra veckan =) Kom på, ni kanske vill ha receptet till mitt goda bröd? Det är verkligen superenkelt.. och enkla ingredienser oxå ! (annars hade jag aldrig gett mig in i det)

















Solrosbröd

  • 5 dl vatten
  • ett paket jäst
  • 1-½ tsk salt
  • 1 mak olja
  • 1 msk honung
  • 3 dl grovt rågmjöl
  • 9 dl vetemjöl
  • 2 dl solrosfrön
  • ett ägg till pensling

Värm vattnet till 37 grader (fingervarmt). Smula jästen i en bunke, tillsätt lite av vattnet och saltet. Rör om tills jästet har löst sig. Tillsätt oljan och honungen, solrosfröna och mjölet. Arbeta till en deg. Den är klar när den släpper från kanterna. Låt jäsa under duk i 30-40 min.

Sätt ugnen på 200 grader. Lägg degen på en plåt med bakplåtspapper (forma degen som en limpa) skär med en vass kniv några snitt på ovansidan (blir finare efter gräddningen). Vispa ägget och pensla på degen, strö på lite solrosfrön. Grädda i nedre delen av ugnen i 40-50 min. Låt svalna under duk för mjukare yta eller utan duk för knaprigare yta =)

2 kommentarer:

  1. Kul att du börjat blogga ordentligt! :) Den ska jag defenitivt följa, är spännande att se ett annat liv i en annan stad! ;)
    Kramar från kusinen i Kalla Enköping

    SvaraRadera
  2. Ja det är faktiskt riktigt roligt! Så varför inte när ja ändå är en riktig datanörd hela dagarna innan skolan börjar nån gång på eftermiddagen =) Hoppas vi ses snart ! KRAM

    SvaraRadera